Från humaniora till naturvetenskap

Jag har haft min första lektion i biologi idag. Efter fem terminer humaniora är det alltså dags för naturvetaren inom mig att ta vid. Det innebär bland annat att jag har tagit någon slags crash course på internet för att ur hjärnbarken ta fram gammal glömd och gömd matematik från gymnasietiden. Mycket finns ju ändå bevarat tack och lov men det kräver ändå lite tankemöda.

Vi har då som sagt haft den första lektionen idag och det verkar faktiskt, utan att jinxa alltför mycket, gode lovande. Det är faktiskt helt sjukt skönt att plugga sådant som är ren fakta och inte så mycket analys. Det finns ett rätt eller fel (till en viss del så klart allt är inte svart eller vitt jajajaj) och det är så skönt att veta vad det är jag ska lära mig och inte bara träna på färdigheter såsom skrivande och diskussion och dylikt. 

Idag har jag till exempel lärt mig att det kommer ångestdämpande medicin in i sjöar som gör att grodyngel får mindre ångest/blir mindre rädda. Det i sin tur leder till att de inte ägnar lika stor tid på att undvika fara utan glatt simmar omkring i vattnet och därmed går en tidigare död till mötes. Vi har även lärt oss att valar bajsar upp till 4 kvadratmeter per dag. Kunskap som kunskap. 

Låt biologiresan börja!

Kommentera här: